Nyt fra HCS v/formand Heidi Thomsen Christensen
Kære medlemmer
Kalenderen har passeret 1. juni så nu er det pr. definition sommer omend vejret lige nu vil noget andet.
Det er tid til endnu et nyhedsbrev der fortæller om løst og fast der foregår i klubben.
Siden jeg tiltrådte som formand er det gået op for mig hvor meget aktivitet der rent faktisk er. Vi vil fra de forskellige udvalg forsøge at give et lille indblik i alt det der foregår pt. og det der kommer til at ske i løbet af sommeren ...men først til det lidt mere alvorlige.
Der er fra motionsudvalget side gentagne gange efterlyst flere kaptajner, det triste er at ingen interesserede har meldt sig overhovedet, det har givet anledning til undren.
Der er naturligvis spurgt ind til hvorfor ingen melder sig og svarene kan kun bekymre, svaret er nemlig at “man ønsker ikke at få skældud og ingen hører alligevel efter” (det er den meget pæne version).
Ovenstående svar stemmer desværre godt overens med HCS's rygte ude i byen. Jeg er som formand blevet mødt af større organisationer og klubber der udtaler følgende om os:
☹De kører som en pose “nødder” , de fylder hele vejen, ofte 3 og 3 eller mere.
☹De flytter sig ikke når der er biler der vil passere.
☹De skærer sving, kører over for rødt og overholder generelt ikke færdselsreglerne.
☹De “saver/skiver” nye medlemmer der kører med.
☹De efterlader folk på ruten til træning hvis ikke de kan følge med.
Jeg er blevet mødt af medlemmer der forsigtigt har spurgt om ikke “vi” kunne gøre noget ved det, jeg er bekendt med tidligere medlemmer der har meldt sig ud af ovenstående grunde og sidst men ikke mindst så er jeg bekendt med nuværende medlemmer, hvis ægtefælle har oplevet ovenstående og derfor ikke vil køre med os.
Vi er så heldige i klubben at have nogle fantastiske sponsorer, der gennem flere år har haft deres navn på vores tøj. Vi kan ikke forvente, at de vil fortsætte deres sponsorater og lægge navn til vores adfærd i trafikken, hvis ikke vi lægger stilen om.
Vi har også et kæmpe ansvar når det kommer til vejvrede. Hvem er ikke ærgerlig over at blive kørt alt for tæt på, råbt ad og få vasket sine briller og ansigt i sprinklervæske?!
Der har gennem nogle år sneget sig en kedelig kultur ind i klubben, nu er det på tide at vi smider den væk og sammen ændrer den til det gode igen! Så derfor kommer her en opfordring:
😊Kør efter færdselsreglerne, brug cykelstierne, giv plads til andre trafikanter, giv dem en “high-five” og ønsk dem en god dag/tur.
😊Hold din egen bane også på små veje ...også selvom det er et lækkert sving. Vi skal alle hjem til en familie. Den stakkels bilist der evt. rammer dig har sikkert også en familie og skal i øvrigt leve med traumet om at have ramt en person resten af sit liv.
😊Kør efter anvisningerne fra DIN KAPTAJN, de er der for at sikre at alle får en god tur under sikre forhold!
😊Hvis ikke du vil efterleve anvisningerne fra DIN KAPTAJN, så står det dig frit for at køre alene eller indgå i kaptajngruppen! Kort og godt: Kaptajnens anvisninger skal efterleves.
😊Hjælp de nye der måske punkterer eller har defekt alt for ofte (i din optik), du ved helt sikkert noget om dækvalg, dæktryk eller andet ....del ud af din viden og lad os alle blive klogere!
😊Vi skal sammen genfinde og efterleve vores motto:
“SAMMEN UD – SAMMEN HJEM”
Vi har fra motionsudvalgets side valgt at få lavet vindveste der tydeligt viser hvem der er dagens kaptajn, de kommer i løbet af sommeren og vil blive uddelt til kaptajnerne.
Vestene skal være med til at skabe synlighed for hvem dages kaptajn er og i øvrigt vise de andre trafikanter at der er en ansvarlig for gruppen.
Bierfest:
Nu til noget rigtig godt. Vi kunne fra bestyrelsens side godt tænke os at få øget budgettet, især ungdom kunne godt bruge flere penge til f.eks. træningslejre. Men for at det kan ske så kræver det at der er nogle frivillige der vil lægge nogle timer til indtjening.
Lørdag d. 15. April var der Bierfest i Sportsbyen, her deltog folk fra MTB, motion og ungdom som frivillige, de lagde i alt 96 timer fordelt før, under og efter Bierfesten. For det stykke arbejde modtager HCS næsten 27.000 kr! De penge vil blive fordelt ud på de involverede udvalg ved næstkommende bestyrelsesmøde. SÅ sidder i nu og tænker, vi kunne godt tænke os at øge X-udvalgs budget til f.eks. træningslejr eller andet, så vil der være en gylden mulighed fredag d. 29. november, da Sportsbyen afholder julefrokost den dag.
Tøj:
Som i alle ved skiftede vi tøjleverandør til Konggaard (X-treme). Aftalen med dem er, at de vil bestyre en tøjshop for os, så der kan suppleres imellem de store tøjbestillinger. De har et lille udvalg liggende af det tøj vi bruger/køber mest af.
Tøjshoppen er nu åben, følg linket!
Har du ikke været på shoppen endnu, så skal du lige registrere dig først.
Til sidst vil jeg ønsker jer alle en fremragende sommer med gode ben, tilpas med sol og masser af medvind derude!
Nyt fra Motion v/formand for Motionsudvalget Steen Elmer:
Motionsudvalget:
Det nye motionsudvalg består af: Heidi Christensen (formand for HCS & MTB), Aage Møller, Svend O. og Steen Elmer (formand for motion).
Jeg blev valgt ind i bestyrelsen i februar 2024, bor i Vipperød, og er selv ”ny” i HCS.
Aage Møller er ligeledes ny i motionsudvalget, og for både Aage’s og mit vedkommende tror jeg roligt man kan sige, at vi p.t. føler os lidt frem, og suger til os den viden, der ligger hos Heidi og Svend O. De har begge nogle flere år på bagen i HCS. Det gælder lige fra klubbens opbygning til afholdelse af arrangementer, træningen m.v. Vi forsøger at ”hænge på” og gøre det så godt vi kan😊.
Træning/arrangementer:
Træningen og de planlagte arrangementer er kommet i gang som planlagt og forventet.
Omkring træningen køres der på de sædvanlige tider (tirsdag, torsdag og søndag), hvor der deles op i hold 1+2+3.
Herudover begynder arrangementerne inden sommerferien så småt at melde sig. Der er afholdt holdløb tirsdag den 14.5.2024 på Tuse Næs, og der køres enkeltstart den 11.6.2024. Vi har behov for hjælpere til de arrangementer, der holdes – herom nedenfor.
Møder i Motionsudvalget:
Vi har holdt 2 møder i det nye motionsudvalg.
På det første møde har vi brugt meget tid på at drøfte, hvordan vi kan få endnu flere ”kaptajner” på hold 2 og 3. Der er i uge 18 udsendt et oplæg på Facebook og via mail til vores klubkammerater, hvor vi meget høfligt opfordrer endnu flere til at tage et ansvar og melde sig som kaptajner.
Det er ingen hemmelighed, at det IKKE er væltet ind med medlemmer, der gerne vil give en hånd med omkring det arbejde, der ligger i at fordele hold når vi står til træningen, have en rute klar, vise vej og holde styr på gruppen under vores fælles motto ”sammen ud, sammen hjem”.
Som ”ny” kan jeg sagtens mærke holdningen på primært hold 3, hvor jeg selv kører med. Her er der en del tidligere kaptajner, der på en eller anden måde er blevet lidt skræmt af at have rollen som kaptajn. Årsagerne er mange, når jeg spørger, men når jeg hører argumentet, at de ikke gider høre brok fra medlemmerne, kan jeg godt blive overrasket og skuffet. Det er på ingen måde fair, at medlemmer, der gerne vil hjælpe til og tage et ansvar skal have den oplevelse! Det kan vi ikke være bekendt, og det hører ikke til hos os i HCS.
Vi fortsætter vores arbejde med at forsøge at få mere struktur på kaptajn rollen på de enkelte hold. Dette er et væsentligt grundlag for, hvordan vi kan få inkluderet endnu flere medlemmer i motionsafdelingen, og hvor ville det dog være fantastisk at DU ville hjælpe omkring dette arbejde😊
I nærmeste fremtid får vi DGI til at komme og afholde et kursus i, hvad det vil sige at have rollen som kaptajn, sikkerhed, regler, færdselsregler m.v., og vi håber at DU vil melde dig som deltager.
På vores andet møde har vi drøftet klubbens vision, mission, kultur og strategi.
Hvad er det for en klub som vi gerne vil have, hvad skal vi gøre mere af og hvad skal vi gøre mindre af. Hvordan kan vi få endnu flere til at cykle?, hvordan skal vi tage imod nye medlemmer? – og vigtigst: Hvordan kan vi give dem en god oplevelse, der gør at de kommer igen?
Det er et kæmpe emne, og det kan ikke løses på en aften – men der er sat nogle tanker i gang som vi arbejder videre med.
Hjælpere til vores arrangementer:
Alle i HCS kender Svend O. – og specielt når han kommer farende med en blyant og et stykke papir med det formål at ”indfange” hjælpere til klubbens arrangementer! Svend O. kender mange, og er heldigvis god til også dette arbejde. Det lykkes næsten altid lige at skaffe de sidste – men der ligger en stor indsats bag.
Også dette emne har vi drøftet på vores møder i både motionsudvalget, men også i bestyrelsen. Konklusionen er her meget enkel og konkret: Kan vi ikke rekruttere hjælpere nok til vores arrangementer, vil disse arrangementer blive aflyst!
Det er vi sikre på, at ALLE kan forstå – men hvor ville det dog være ærgerligt.
De kommende arrangementer, hvor der er behov for hjælpere er:
😊Enkeltstarten på Tuse Næs den 11. juni 2024
😊PostNord Danmark Rundt den 17. august 2024 (opløb og afslutning i Holbæk). Bliver en stor oplevelse, og vi skal bruge ca. 56 hjælpere til dette arrangement alene!
😊Klubmesterskab den 20. august 2024 i Mørkøv
😊Linjeløbet ved Mørkøv den 6. oktober 2024
Opfordringen er herfra:
Tjek datoerne og giv en melding om du/I har mulighed for at hjælpe til disse arrangementer. Vi skal nok komme med opfordringen til de enkelte arrangementer i god tid inden arrangementerne skal holdes.
Giv os gerne feedback:
Vi har brug for dine input. Hvis du har forslag, spørgsmål eller andre ting du går og overvejer i regi af HCS – så sig endelig til. Du kan enten tage fat i os til træningen, eller du kan sende en mail på motion@holbaek-cykelsport.dk
Vi ses på cyklerne😊
Nyt fra Børn og unge v/ udvalgsformand Jonas Hjort Christensen
I år har indtil videre været en stor succes for ungdomsafdelingen.
Der er kommet flere ryttere, og vi er bredt repræsenteret i licensløb fra U11 til U19 med både piger og drenge. Derudover har Spirene godt gang i træningen for de mindste på gokartbanen, hvor der er gode forhold at træne under indtil de er klar til landevejen. De træner om torsdagen fra 17.30 -18.30, kør gerne forbi og hep på dem.
Vinteren igennem har der været talstærkt fremmøde til søndagstræningerne, og efter en vellykket træningslejr i Næstved, er også løbssæsonen rigtig kommet i gang med et flot fremmøde til træningerne - også selvom det nogle gange kun lige har været over frysepunktet og regnvejr.
Det viser sig også at det hårde arbejde betaler sig, for der har nærmest ikke været et ungdomsløb i år, hverken i Jylland eller på Sjælland, hvor Holbæk Cykelsport ikke har været på et podie - og nogle gange med flere ryttere på samme podie. De unge medlemmer repræsenterer klubben på flot vis, hvilket vi kan være stolte over. Det er flot arbejde af rytterne, men også af vores ungdomstrænere. Til denne sæson er vores trænerteam blevet styrket med Emil Hansen der står for U17-træningerne.
Næste store begivenhed er etapeløbet Tour de Himmelfart i Odder i Kr. Himmelfartsdagene, hvor vi har 12 ryttere tilmeldt.
Nyt fra MTB v/ udvalgsformand Kasper Nygaard Petersen
Efter en lang våd og kold vinter er sommersæsonen nu godt i gang, og vi nyder at bladene er sprunget ud på træerne i skoven. 12 april var vi til Bierfest på den hårde side af baren, men vi havde en fest, imens vi tjente penge til sporarbejdet.
21. april var der DGI MTB cup på Dragerup MTB spor, der var 138 ryttere på sporet, så der var tryk på hele dagen.
30. maj tager en gruppe afsted til Harzen på en lille klub tur.
Vi har altid spordag d. 2. lørdag i måneden, og der er altid plads til en mere der vil give en hånd med, i forhold til at passe sporet.